Dag 15 Cuzco – Valle Sagrado - Yucay - Reisverslag uit Yucay, Peru van Trijnie - WaarBenJij.nu Dag 15 Cuzco – Valle Sagrado - Yucay - Reisverslag uit Yucay, Peru van Trijnie - WaarBenJij.nu

Dag 15 Cuzco – Valle Sagrado - Yucay

Door: Webmaster Trijnie

Blijf op de hoogte en volg Trijnie

16 Oktober 2005 | Peru, Yucay

Wake-up 7.00 Ontbijt 7.15 Bus 8.00 uur.
Ik heb vanmorgen eerst maar even mijn wasgoed ingeleverd. Geen idee wat de komende dagen gaat brengen dus ben ik maar liever voorbereid. 2 kg wasgoed = 14 Sol. 1 Sol is ongeveer 3,66. We delen meestal het bedrag wat gevraagd wordt door 4 en dan zitten we aardig in de richting.

Ook heb ik vandaag mijn rekening gekregen voor de extra nacht in het hotel. We moeten allemaal $ 36 betalen voor deze extra nacht. Daarbij een brief van FOX en dan moeten we dit bedrag terug gaan krijgen via de verzekering. Het gaat om een natuurramp en de extra kosten die je daardoor moet maken worden volgens de gids vergoed door de verzekering???

Vandaag een prachtige rit door de Sacred Valley (de Valle Sagrado).
We hebben een mooie bus. Je kon er heerlijk achterin zitten.
Onderweg: Puca Pucara (=rode vesting) op 3650 m hoogte. Een strategische controlepost bij de ingang van de Inca hoofdstad, Cusco. Bij de Sacred River een fotostop. We arriveren in Pisac. Dit dorpje ligt aan de rivier de Río Vilcanota.
In Pisac aangekomen hebben we eerst een wandeling van 2 uur gemaakt. De ruïnes van Pisac. Met wandelen bedoelen ze hier klimmen en afdalen langs ravijnen!!! Ik heb van een medereisgenoot, Ronald, een stok geleend gekregen en dat werkt prima. Maar het blijft heftig, en soms wordt het één van de groep echt teveel en moeten we even stoppen. Dit komt vooral door de combinatie hoogte en het klimmen. Je hart bonkt in je keel. Maar het is er zo ontzettend mooi dat je zo nu en dan ook even stil gaat staan om de omgeving in je op te nemen. Het is zo bijzonder hier te lopen. We zien tijdens de wandeling gaten in de rotswand. De Inca’s maakten hierboven ca. 2000 graven waarin de mummies werden bijgezet. Eén van de grootste incabegraafplaatsen van Peru.

Ik heb tot nu toe nog nergens last van gehad. Niet van een darmkwaal (zo nu en dan een krampje maar daar blijft het ook bij) en ik heb geen last van de hoogte. Mijn enige probleem is mijn longinhoud. Natuurlijk komt ook dat van de hoogte maar dat heeft iedereen. We lopen echt te puffen als een stel oude wijven.

In Pisac hebben we lekker over de Indianenmarkt van Pisac (mercada) gelopen. Ik heb er weer een panfluit gekocht met uitgebreide uitleg. De verkoper ging één keer per jaar naar Amsterdam samen met zijn broer? neef?. Hij vond het geweldig een praatje te kunnen maken. Al wandelende over deze markt en later door de nauwe straatjes ontdek ik ineens de oude ambachtelijke bakkerij waarover in de gids van “Nelles” werd geschreven. In een oude leemoven worden hier de oude Peruaanse specialiteiten gebakken, o.a. de empanada’s, broodjes gevuld met warme kaas en uien. Van Jan heb ik een foto nabesteld van geroosterde cavia's. Daarvoor werd deze oven dus ook gebruikt.

Het is prachtig groen in de Sacred Valley. Soms lijkt het net een Nederlands landschap (als je de bergen even weg denkt). De akkers zijn met de rechte vorens bewerkt door een tractor. Dat is alleen hier mogelijk omdat het er vrij vlak is. Er lopen ook Nederlandse koeien! Hier wordt veel maïs verbouwd, aardappelen, enz.
We rijden door plaatsjes als, Coya, Lamay, Calca, om uiteindelijk te arriveren in Yucay. Na een heerlijke lunch (ik weet niet meer waar, zoek ik thuis wel weer op: in Yucay dus, op een voormalige haciënda, geheten de Posada del Inca) vertrokken we via Urubamba, waar we niet :? de zoutterrassen hebben bewonderd, naar Ollantaytambo voor een klim naar boven!! Ollantaytambo ligt 2750 m hoog. Ollantay= de beroemdste generaal van de Incaheerser Pachacutec Yupanqui en Tambo= station of depot. We zien de depots (voorraadschuren) aan de overkant tegen de rotswand. Ook aan onze kant zien we, als we weer afdalen, enkele depots. Het was de tweede‘wandeling’ van vandaag. Gedwee lopen we achter de gids aan en ik denk onderweg nog even, ik ga terug maar opeens gaat het dan toch weer gemakkelijker en geniet je van alles wat je ziet. Zo majestueus (schrijf je dat zo? Ik ben er even helemaal uit. Vergeef me dus mijn schrijffouten want soms lees ik iets terug en dan klopt het toch niet helemaal geloof ik, maar goed ik heb dan ook vakantie :-). Op weg naar boven heb ik even mogen plaatsnemen op de zogeheten Incatroon, een uit de rots gehouwen nis in de vorm van een ‘zetel’. Boven aangekomen zien we de overblijfselen van de Intihuatana, de Zonnetempel.

Na deze geweldige klim, en de daarbij behorende afdaling, zitten we een uurtje later weer in de bus richting hotel. Onderweg doen we nog een Chicheria aan. Wat is dat? In Peru maken veel mensen hun eigen maïsbier. Je kunt deze adresjes herkennen aan een rode vlag aan een stok of, zoals in deze omgeving, aan een rode plastic zak aan een stok. Ik vond het niet lekker, maar er waren enkelen die het naar champagne vonden smaken.....

We arriveren bij ons hotel. Het ziet er prachtig uit. Het is een voormalig klooster (Monestory). De binnenplaats, waar we het niet kunnen laten om even in de fontein te gaan liggen, ziet er gezellig uit.
We hebben een Inca-badkamer.. (meaning: een badkamer met muren gebouwd op de manier zoals de inca´s hun vestingen bouwen). voor het avondeten nog even een korte wandeling gemaakt omdat we dachten voetbalwedstrijd-geluiden te horen maar helaas de wedstrijd was al afgelopen. Dan maar weer terug naar het hotel. We hebben vanavond in het hotel gegeten, we waren te moe om een restaurantje te zoeken. Ook zouden we dan een taxi moeten nemen naar het dichtstbijzijnde dorpje. Geen zin, we doen het even lekker gemakkelijk... Om 22.00 uur lag ik op één oor. Heerlijk

Buenos noches

  • 16 Oktober 2005 - 21:24

    Anja:

    Leuk joh, om allemaal te lezen wat je meemaakt ! 'k ben zelf 1 weekje weg geweest en kijk naar de binnengekomen e-mails, en ja hoor, 6 tegelijk uit Peru. Hoe zijn de mensen in de groep ? Je bent nu w.s. aan de laatste week van de reis begonnen ? Nog even genieten dus van al het moois wat je ziet en beleefd !
    Groetjes

  • 17 Oktober 2005 - 17:27

    Hilma Rombaut:

    hallo trijnie,
    je moet nu wel een top conditie hebben inmiddels,
    volgens mij kun je zo een marathon lopen.
    geweldig wat je allemaal beleeft.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Yucay

Familiebezoek in Jordanie

Recente Reisverslagen:

14 December 2011

Kerst / Oud & Nieuw in Jordanië

31 Mei 2010

maandag 31 mei 2010

29 Mei 2010

Jordanie 22 mei / 5 juni 2010

30 Januari 2009

Thuis - 30/01/2009

29 Januari 2009

Saigon - 29/1/2009
Trijnie

.-.-.-.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 51934

Voorgaande reizen:

02 Februari 2024 - 15 Februari 2024

Israël - 2024-1

19 Februari 2015 - 01 Maart 2015

Israël - 2015

06 December 2013 - 03 Januari 2014

Sinterkerstnieuw tripje 2013-2014

23 November 2012 - 12 December 2012

Jordanie 2012

20 December 2011 - 04 Januari 2012

Kraambezoek Jordanië

22 Mei 2010 - 05 Juni 2010

Familiebezoek in Jordanie

Landen bezocht: