Dag 14 - Cusco - Incatrail??????? - Reisverslag uit Cusco, Peru van Trijnie - WaarBenJij.nu Dag 14 - Cusco - Incatrail??????? - Reisverslag uit Cusco, Peru van Trijnie - WaarBenJij.nu

Dag 14 - Cusco - Incatrail???????

Door: Trijnie

Blijf op de hoogte en volg Trijnie

14 Oktober 2005 | Peru, Cusco

Wake-up call 7.00 – ontbijt 7.30 bus 8.30
‘k Heb heel slecht geslapen vannacht. ‘k Heb vannacht mijn darmen geleegd. Waarschijnlijk toch de spanning van het vooruitzicht van de trail. Deze is best wel zwaar. Zal ik het aankunnen? Ik twijfel niet zozeer aan mijn fysieke gesteldheid maar meer aan mijn reactie op de ijle lucht. Ik loop echt wel naar lucht te happen zo nu en dan.
Iedereen heeft dat wel maar het maakt elke inspanning extra zwaar. Maar goed, ik zou het ook wel weer héél geweldig vinden als het wel door zou gaan, en ik deze trail zou kunnen volbrengen. VANAVOND ZAL IK HET DAN WETEN!! Bagage voor 3 dagen zit in de rugtas -wat ben ik elke keer weer blij met deze flitsaankoop (de rugtas) op de vrijdag van vertrek-.

Oké, dat was vanmorgen bij het opstaan en nu weten we dan dat de incatrail definitief niet door zal gaan. Heel jammer. Toen we om half negen klaar stonden voor vertrek konden we weer gaan zitten.Bianca vertelde ons wat er aan de hand was en dat zij het niet vertrouwde. Ze had zich vannacht suf zitten telefoneren met FOX en anderen om een goed beeld te krijgen van wat er precies aan de hand is en heeft uiteindelijk de beslissing genomen dat het niet veilig is. Toeristen die vastzitten, worden gered en ondergebracht in hotels. Dan zou het niet logisch zijn als wij juist het rampgebied zouden ingaan. We zouden een stuk met de trein kunnen reizen, dan een stuk met de bus om de lawine heen en dan weer verder met de trein. We zouden in een gigantische chaos terecht komen en in de weg lopen bij de reddingswerkzaamheden, enz. enz..
We gaan dus niet, en het klinkt ons allemaal logisch in de oren.

Daarna krijgt iedereen gelegenheid om het thuisfront te laten weten dat het goed met ons gaat. Er waren al wat vragen vanuit Nederland binnen van hoe gaat het met jullie, enz. Ook FOX verzoekt ons even te contacten met het thuisfront omdat er in de Nederlandse kranten over de lawine was geschreven en wij er dichtbij zitten.

Het alternatieve programma voor deze dag gaat ook niet door. We doen vandaag niet de Sacred Valley.
Het hele schema gaat nog eens om en dat heeft mede te maken met het feit dat alle toeristen nu onderdak nodig hebben in Cusco of in de omgeving. Bianca krijgt het voor elkaar dat wij in ons hotel kunnen blijven. Er wordt wat geschoven met kamers, een paar mensen gaan bij elkaar op de kamer en Bianca met nog 3 mannen gaan naar een hotel aan de overkant van de weg. Het is allemaal wat hectisch. Ook kunnen wij onze rugtassen wel weer uitpakken, enz. Hiervoor hebben nog even gelegenheid en daarna vertrekken we om 10 uur naar Cusco voor een citytour.
Het is in ieder geval weer een stralende dag.

Cusco is een oude koloniale stad en heeft 342.000 inwoners. Het ligt hoog in de Andes onder een meestal strakblauwe hemel. Cusco, volgens de Inca's de navel van de wereld, ligt op een hoogte van 3300 meter boven zeeniveau en het was tevens de hoofdstad van het oude Incarijk. Hier bevonden zich de belangrijkste tempels en paleizen. Het is nog steeds een mooie drukke stad die bestaat uit een wirwar aan smalle straatjes met restanten van Incamuren, diverse kerken, rode daken, pleinen, fonteinen, een kathedraal, diverse musea en veel winkels. De stad trekt veel toeristen uit de hele wereld aan die de koloniale gebouwen en de resten van de Incabouwkunst komen bekijken
In de stad Cusco zijn veel overblijfselen van de Inca cultuur en daarnaast veel monumenten uit de koloniale periode zoals kathedralen, kerken en kloosters.
Wij bezoeken het Convento de Santa Domingo welke staat op de fundamenten van de Incatempel Coricancha, de tempel van de zonnegod Inti.
Daarna wandelen we door de stad (onderweg zien we de beroemde 12-hoekige incasteen) naar een kathedraal en binnendoor weer naar een volgende kathedraal (volgens mij) ik weet het allemaal niet meer. We zijn in ieder geval in de Iglesia El Triunfo geweest. Zagen het schilderij “Het laatste avondmaal” waar in plaats van brood een peruaanse cuy (cavia) gedeeld wordt. In de kathedralen was het één en al pracht en praal. Gouden en zilveren altaren. Veel houtsnijwerk. Veertig heiligen beelden op ware grootte, enz. enz..

In de directe omgeving van Cusco bevinden zich de vier Incaruïnes: Tambo Machay, Puca Pucara, Qenko en Sacsayhuaman. Incanamen zijn voor ons moeilijk uit te spreken en nóg moeilijker te onthouden. Voor de naam van de laatste Inca ruïne 'Sacsayhuaman' wordt in Cusco het volgende 'ezelsbruggetje' gehanteerd: 'sexywoman'. De laatstgenoemde Incaruïne hebben wij bezocht. Je voelt je een peuter naast de geweldig grote incastenen.

Terug in Cusco krijgen we een klein regenbuitje op ons hoofd. We merken er niet veel van want we gaan naar binnen bij Mama America om te lunchen. De man aan wie we onze lunchpakketten van deze dag hebben beloofd t.b.v. de straatkinderen, is daar ook. Hij is van het Hotel Los Niños. In het Hotel Los Niños kun je als toerist logeren. Het is één van de projecten van een Nederlandse vrouw die zich heeft bekommerd om de vele straatkinderen van Cusco. In deze stad vind je diverse opvangprojecten voor straatkinderen. Ik had met Bianca de afspraak er eentje te bezoeken maar zoals het nu lijkt zal het er wel niet meer van komen. Heel jammer, was namelijk één van de pijlers onder mijn vakantie.
In Mama America lezen we in de krant over de lawine en zien de foto.
In dit café staat een webcam die gericht is op het plaza de Armas. Het grote plein met een kathedraal, 2 kerken en diverse andere gebouwen. Thuis nog maar eens nagenieten van de beelden op internet.
Tijdens de lunch nemen we met Bianca ons verlanglijstje door. Wat willen toch vooral nog zien. Ja, we willen natuurlijk naar Machu Picchu, een dag naar de Sacred Valley en ook nog graag een vrije dag in Cusco. De Incatrail lopen vanaf km.paal 104 is dan het grote vraagteken en laten we maar even open. De lawine was bij km.paal 80, een stukje zuidelijker dus. Het probleem blijft de trein want daarmee moeten we reizen tot km.paal 104. Die kan op dit moment maar tot km.paal 80, daar is het spoor bedolven onder de modder en puin. Betekent dat we daar moeten overstappen op bussen en voorbij de lawine weer opstappen op de Perutrail.
Het zou geweldig zijn maar…….. Zij moet maar even bekijken hoe en of het één en ander nog te regelen is èn of het inderdaad al die moeite waard is.
Machu Picchu is wel een hot item. Elke toerist in Peru moet en wil daar heen en wij dus als het enigszins mogelijk is, ook. Vanavond om 19.00 uur hebben we hierover een briefing.

Verklaring voor de regenbui: het regenseizoen duurt in Cusco van november / december tot april. We hebben alvast een voorloper daarvan. De rest van het jaar is het overwegend droog. Hoewel de zon doorgaans stralend aan de strakblauwe hemel staat, kan het ‘s avonds behoorlijk afkoelen, in de koudste maanden (juni en juli) soms zelfs tot onder het vriespunt, maar dikke wollen truien zijn heel goedkoop in Cusco:-).

Na de lunch zijn we lekker gaan shoppen. We weten niet wanneer we weer gelegenheid daarvoor hebben dus willen we onze slag nog even slaan :lol:. Ik heb vanmiddag een heel groot wandkleed gekocht. Prachtige kleuren. Geen idee hoe ik dat mee naar huis moet krijgen. Alles wat kan en wat enigszins verantwoord is moet ik maar achterlaten in Cusco. Ruimte maken in de koffer :?. Afdingen is niet mijn hobby maar ik begin het aardig te leren 8). Ik heb al een paar panfluiten gekocht. Koop voor elk van mijn zoons er eentje. Voor de (schoon)dochters heb ik ook al leuke dingen aangeschaft. Er is zoveel moois te koop………!!!!!!!

Vanavond eten we bij een Italiaan. We hebben een tafel voor 12 pers. besproken. Bianca besluit later op de avond ook met ons mee te gaan. Het was weer een heerlijke dag hoewel die erg hectisch en onzeker begon. Dat heeft zeker zijn weerslag gehad op de rondleidingen van vandaag. Het enthousiasme ontbrak me even en ik was in ieder geval niet helemaal bij de les. Maar de middag heeft het allemaal weer goed gemaakt. Het is niets leuker om over een plaza en door de nauwe en soms zelfs steile straatjes van Cusco te lopen en de sfeer op te snuiven van dit boeiende land.

In de avonduren is er van alles te doen in Cusco en is het heel levendig op straat. Er zijn diverse discotheken, cafés en restaurantjes die als trefpunt dienen voor reizigers uit alle delen van de wereld. Gezellig dus..........