2/5/2006 Yad Vashem ..... - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Trijnie - WaarBenJij.nu 2/5/2006 Yad Vashem ..... - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Trijnie - WaarBenJij.nu

2/5/2006 Yad Vashem .....

Door: Trijnie

Blijf op de hoogte en volg Trijnie

02 Mei 2006 | Israel, Jeruzalem

Gisteravond gingen de sirenes. Ik blijf even stokstijf zitten. Wat betekent dit…. Ineens schieten de activiteiten rond de Klaagmuur me te binnen en ik zet snel de tv aan. Ja, de ceremonie bij de Klaagmuur is begonnen.
Eerst 2 à 3 minuten stilte (alleen de sirenes loeien) daarna begon de Holocaust herdenking. Vanaf de tv heb ik diverse foto’s van de herdenking proberen te maken.

Vanmorgen zijn we op tijd opgestaan. We ontbijten bij ‘ons’ adresje, het eten bevalt daar gewoon goed, het is niet te duur en je kan er heerlijk zitten. Om 9.30 uur nemen we de bus richting Yad Vashem.

Yad Vashem is het officiële monument voor de zes miljoen joden die tussen 1933 en 1945 n Europa door de Nazi’s in vernietigingskampen om het leven werden gebracht.
Het is Memorial Day en dat is te merken. Het is zo druk op straat, niet te geloven. Ik was zelfs bang dat iedereen onderweg was naar Yad Vashem maar dat viel mee.
Men was op weg naar de militaire begraafplaats. Deze ligt een eindje voor de afslag naar Yad Vashem. De begraafplaats ligt op de Herzlberg.
De Herzlberg herinnert aan en eert Theodor Herzl, ‘vader van het Zionisme’. Zijn graf ligt op de top van de berg. Men droeg bloemen, kransen e.d. met zich mee. Van jong tot oud ging daar heen. Even iets anders als wij bevrijdingsdag vieren, met de rommelmarkten en rondhoppende artiesten. Iets meer dan een gewone extra vrije dag. Goed, het was dus erg druk en in deze hectiek stappen we ook nog een halte te vroeg uit de bus. We moeten nogal een eindje verder lopen en het was nogal warm en, ja toch wel vreemd druk. Het doet wel wat met je als je daar zo tussen loopt.
Uiteindelijk bereiken we Yad Vashem.

The name Yad Vashem ( "a monument and a name" ) comes from Isaiah 56:5: "I will give them, in my house and in my walls, a monument and a name, better than sons and daughters; I will give them an everlasting name that shall never be effaced".

Het was er heel rustig… We hadden alle tijd om er rustig met ons drietjes rond te lopen. We besluiten direct rechtsaf te gaan en komen aan bij het kindergedeelte.
We komen in een donkere ruimte. We moeten onze ogen even laten wennen en komen daarna in een ruimte waar het lijkt of er duizenden sterretjes lichten. Er worden kindernamen opgenoemd met hun leeftijd en waar ze gestorven zijn. Op een gegeven moment stond ik helemaal alleen in deze ruime en heb het dan ook goed tot me laten doordringen. Hierna hebben we over het terrein gelopen om daarna bij de Hall of remembrance aan te komen. In deze hal brandt de eeuwige vlam (dezelfde als die van de tv) en verlicht de namen van 21 concentratiekampen die op de grote ronde stenen zijn gegraveerd. Jeroen mocht deze ruimte niet zonder keppeltje betreden.
We zagen de 21 m hoge Zuil van helden en liepen door de Laan van de Rechtvaardigen. Aan deze laan zijn bomen geplant om de mensen, die hun leven in de waagschaal stelden door de Joden uit handen van de Nazi’s te houden, te eren.
Een foto van een boom met naambordje van Oskar en Emily Schindler van een Nederlands gezin Goetmaker, van een familie Westerweel, enz.
Om 11 uur luchtalarm. Je kijkt, alsof het vanzelfsprekend is, naar de lucht en als daar niets te zien is, om je heen. Toen ontdekte ik dat iedereen stokstijf op zijn plaats stond. Groot en klein. Ook wij bleven stilstaan, boven bij het monument en konden nog een keer extra stilstaan bij waar we waren..... 2 à 3 minuten sirene en verder stilte.... Daarna hebben we een hapje gegeten en hebben de rest van het vernieuwde museum gezien.

  • 05 Januari 2015 - 02:45

    Iris Mennens:

    prachtig verslag. Ik ben het nichtje van de familie Goetmakers die een boom geplant hadden in de laan van de rechtvaardige. Zij waren zulke speciale mensen en denk nog dagelijks aan hun. We zijn zoekende naar het meisje dat de Goetmakers familie had ondergebracht. We hopen haar te vinden en naar Israel te gaan om de ere plaats te bezoeken.

  • 05 Januari 2015 - 12:30

    Trijnie:

    Wat bijzonder. Een reactie op een verslag van bijna 9 jaar geleden met de naam van jouw familie daarin genoemd. Ik hoop dit voorjaar weer te gaan. Ook weer naar Yad Vashem. Ik zal mijn eigen verslag er weer even bij halen. Bedankt.

  • 27 December 2015 - 23:42

    Iris Mennens:

    ik heb een blog over Yad Vashem en de Goetmakers familie geschreven onder mijn naam, iris mennens. het website waar het op is geschreven is www.tminc.com - blog en zoek naar de datum 12/18/15 (December 18, 2015) het heet Yad Vashem. ik hoop dat u het zal lezen.

    ik hoop volgend jaar zelf te gaan. mijn nichtje is er deze week en will ook de enige overlevende dochter van het joodse gezin dat mijn oom en tante hadden verborgen proberen te ontmoeten sinds we haar op facebook gevonden hebben.

    best regards.

  • 11 Januari 2016 - 19:40

    Trijnie:

    Dank je voor de reactie. Ga zo meteen de blog even zoeken en lezen.
    Ik ga weer dit voorjaar, febr/mrt 2016 :-).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Familiebezoek in Jordanie

Recente Reisverslagen:

14 December 2011

Kerst / Oud & Nieuw in Jordanië

31 Mei 2010

maandag 31 mei 2010

29 Mei 2010

Jordanie 22 mei / 5 juni 2010

30 Januari 2009

Thuis - 30/01/2009

29 Januari 2009

Saigon - 29/1/2009
Trijnie

.-.-.-.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 432
Totaal aantal bezoekers 51913

Voorgaande reizen:

02 Februari 2024 - 15 Februari 2024

Israël - 2024-1

19 Februari 2015 - 01 Maart 2015

Israël - 2015

06 December 2013 - 03 Januari 2014

Sinterkerstnieuw tripje 2013-2014

23 November 2012 - 12 December 2012

Jordanie 2012

20 December 2011 - 04 Januari 2012

Kraambezoek Jordanië

22 Mei 2010 - 05 Juni 2010

Familiebezoek in Jordanie

Landen bezocht: