Mai Chau - 19/1/2009 - Reisverslag uit Mai Chầu, Vietnam van Trijnie - WaarBenJij.nu Mai Chau - 19/1/2009 - Reisverslag uit Mai Chầu, Vietnam van Trijnie - WaarBenJij.nu

Mai Chau - 19/1/2009

Door: Trijnie

Blijf op de hoogte en volg Trijnie

19 Januari 2009 | Vietnam, Mai Chầu

Op dit moment zit ik voor de tweede dag in Mai Chau, waar het prachtig is. Wat een verademing na de drukte in Hanoi.
Om 8.30 uur ontbijt en daarna was het plan een plaatselijk marktje te bezoeken. We waren te laat! We hebben een wandeling gemaakt door het dorpje. Geen dorp volgens Nederlandse begrippen. Meer een idee van een bos met her en der een houten huis. De mensen waren er heel gastvrij, we mochten zelfs binnenkomen om een 'woning' te bekijken. Een vrouw van 25 jaar oud, op de hurken achter een vuurtje met daarnaast drie kindertjes. Er was ook een schooltje maar we kregen geen toestemming daar naar binnen te gaan. Door de raampje allemaal nieuwschierige kinderhoofdjes.
We gaan verder met het busje, naar een ander dorp. In deze omgeving wonen allemaal lokale bergstammen, elk met hun eigen kleding en soorten huizen.
Ze zijn hier nog niet zo gewend aan toeristen. Als we een foto maken komen de kindertjes op je af rennen en willen de foto zien. Dat weten ze inmiddels al wel, maar ze zijn heel erg verlegen. We beloven een paar meisjes de foto's op te sturen, maar als de gids het adres vraagt waarheen de foto moet worden opgestuurd hebben ze met z'n vieren geen idee wat het adres is. Uiteindelijk schrijft de gids het adres van de school op.
In het volgende dorpje hebben we allemaal wat dingetjes gekocht van een slimme en vooral snelle jongedame. Ze hebben er heel veel handgemaakte spullen wat op de markten in de omgeving wordt verkocht. De andere vrouwen waren te laat met hun waar.
Ik heb een heel lange, bewerkte lap stof gekocht om bijv. placemats van te maken of gewoon als loper voor over een tafel.
We liepen langs een ziekenhuisje. We keken in de verloskamer en maakten foto's, ineens ontdekken we dat er iemand onder de stapel dekens op dat bed lag. Snel de deur dicht.

Om 13.00 uur hebben we lunch en om 15.00 uur maken we een bikingtour!
We kregen allemaal een mountainbike en een flesje water. De tocht begon. We vonden het heerlijk en als rasechte nederlanders schoten we de natuur in. De gids met grote ogen achter latend. Hij ging met ons mee, hij dacht, och vier vrouwen, dat wordt een makkie.
De gids had een zware middag en ging het niet redden. We zijn alle vijf aardig sportief en hadden zin om even lekker los te gaan. Dat had ie niet verwacht.
Het werd een geweldige middag we trokken door de vallei (met de 'bike gids'), de rijstvelden, de bergdorpen, over 25 cm brede weggetjes, enz. G e w e l d i g.
Wat is het hier mooi! Geen gehaaste mensen, behalve dan die vijf op hun fiets. We kwamen nat van het zweet terug bij het hotel, waar we ons op de pistachenootjes stortten en op het koele drinken. Na het uitwazemen ging ik snel onder de douche, want we moeten op tijd eten omdat er 's avonds muziek en dans zal zijn, uitgevoerd door de lokale bevolking.

tot later...

's Avonds kwam er dus een dansgroep, jongelui uit de dorpjes nabij het hotel. Mooie dansen met een uitleg en natuurlijk moest er mee gedansd worden. Gezellig. Naderhand nog wat gedronken. Het was een leuke en gezellige avond. om 23.00 uur lag ik in mijn bedje en sliep weer als een roos...

fotolink: http://www.mijnalbum.nl/Album=NN3O7JTL

• 20 Januari 2009 - 05:32

Hielke En Regit:

Nu al jaloers! Wat klinkt het allemaal idyllisch. Mooi dat je zo geniet en dat de omgeving zo prachtig is. Nog vele dagen te gaan!

• 20 Januari 2009 - 06:25

Karin:

Leuk, je gids eruit fietsen ( hihhi), waar de sportschool al niet goed voor is!!!!!!
    ( nog) Niet geslapen op een matje op de grond?

Heb ff wat fotoos opgezocht van de omgeving waar je nu zit.....mooi. Je zult je ogen wel uitkijken en je geheugenkaartjes volschieten.

Ik sluit me aan bij Hielke en Regit,
    NOG VELE DAGEN TE GAAN.

• 20 Januari 2009 - 07:15

Eunice:

Wauw, klinkt heel goed allemaal! Ben blij dat u het zo goed heeft! En eat een grap van die fietsen! Hahahahh

• 20 Januari 2009 - 20:41

Theo En Mini:

Dag Trijnie,
    Leuk om te lezen hoe je het hebt. Heel herkenbaar. De cyclotour hebben we vaak voorbij zien komen als we op het terrasje zaten in de oude stad. Mooi he de minderheids bevoling kleding. In dit gebied zijn wij niet geweest.
    Geniet nog maar
    Veel groeten en alle goeds Theo en Mini

• 21 Januari 2009 - 12:43

Mam:

Fijn dat we goede berichten mogen lezen.geniet er maar van. Veel goeds voor de komende dagen,groetjes.

• 22 Januari 2009 - 09:19

Ineke (en Jan):

het lijkt me heel leuk, zo'n reis. De bergdorpen, rijstvelden enz. doen met denken aan onze reis door Thailand. Geniet ervan.
    Groeten.

• 22 Januari 2009 - 11:33

Anneke Kramer:

Hoi Trijnie!
    Wat een bijzondere belevenissen allemaal.
    Fijn dat je je weer beter voelt. Geniet ze maar weer!