Dag 2 - Lima citytour - Reisverslag uit Lima, Peru van Trijnie - WaarBenJij.nu Dag 2 - Lima citytour - Reisverslag uit Lima, Peru van Trijnie - WaarBenJij.nu

Dag 2 - Lima citytour

Door: Webmaster Trijnie

Blijf op de hoogte en volg Trijnie

05 Oktober 2005 | Peru, Lima

Zo, nu heb ik twee keer een bericht geschreven en twee keer bij het opslaan is deze verwijderd.
Wat zal ik nu nog zeggen: Alles goed hier. Erg druk. Veel indrukken, enz. Zit op dit moment in een heel luidruchtig internetcafé, net als alles hier. Veel geluiden een echt andere wereld.
De rest van deze dag horen jullie nog van me.

LIMA is de hoofdstad van Peru en heeft 10 miljoen inwoners! Een echte metropool dus. Rondom de stad bevinden zich vele krottenwijken; hier wonen de mensen die vanaf het platteland naar de stad zijn getrokken met de hoop op een betere toekomst. Er hangt ook vele maanden een mist, garua, boven de stad die Lima soms een naargeestig uiterlijk geeft. Maar Lima heeft een historisch stadscentrum waar veel te zien is.
Vandaag dan ook een citytour in Lima. We vertrokken als eerste door de wijk San Isidro richting de wijk Miraflores. Miraflores betekent ‘kijk die bloemen’. We bezochten o.a. het Parque del Amor. Spreekt voor zich als je de foto van het kussende stel ziet. Het park ligt hoog boven de kust. De lange mozaïk banken waren in de stijl van Gaudi. Het restaurant op de pier is een visspecialiteitenrestaurant.

We stappen weer in de bus en vervolgen onze stadstour. Onderweg kwamen we nog langs een bioscoop die half dichtgemetseld was. Deze is dichtgemetseld omdat er pornofilms gedraaid werden.
Daarna reden we via onze eerste pre-incaruïne naar het 1ste hotel van Peru. Het Bolivar-hotel. Hier is de foto gemaakt van de koepel van glas en het pisco tafeltje. Op dit tafeltje staan de ingrediënten, die je nodig hebt om het nationale drankje van peru te maken, uitgestald. De Pisco sour bevat naast de pisco(brandewijn van witte druiven), het sap van limoenen, eieren (geklopt eiwit) en nootmuskaat (als garnering). De fles Pisco was er voor de zekerheid weggehaald. Die verdwenen steeds op ‘raadselachtige’ wijze:-)

Lima is een grote, vervuilde stad. Grauw maar van de andere kant ook weer mooi en bruisend. Grauwe huizen maar ook gekleurde huizen zoals in het Middellandse zee gebied. Europese stijlen en daarnaast ook Amerikaanse.

Later stapten we uit de bus op het Plaza Mayor. Een plaza met een enorm grote kathedraal aan de ene kant en het presidentiële paleis aan de andere kant.
In oktober viert men in Lima dagenlang het feest van de Señor de los Milagros (Heer der wonderen). We vielen er midden in en hebben daar dan ook een tijdlang rondgelopen om de sfeer te proeven. Iedereen had wel iets paars aan. Moeders met mooi aangeklede kindertjes (in het paars) maar ook ouderen helemaal of gedeeltelijk in het paars gekleed. Iedereen wilde de kathedraal in en stond daarvoor geduldig in een zeer lange rij te wachten. De kathedraal was vol maar geleidelijk aan was het toch mogelijk daar binnen te komen. Ook wij hebben in de rij gestaan en arriveerden uiteindelijk achterin de kathedraal. We bleven achterin staan, ik was lang genoeg om over de mensenmassa heen te kijken. Binnen werd er voor zieken gebeden, voor geluk, enz. en er werden dankoffers gebracht voor verhoorde gebeden, deze waren in de vorm van mooie boeketten bloemen, bloemen opgemaakt in de vorm van torentjes, enz. De mensen zijn er heel devoot.
We lopen langs een voormalige gevangenis richting een voormalig treinstation om uiteindelijk uit te komen bij het Monasterio de San Francisco. We lopen er door de prachtige, betegelde galerijen. Er wordt druk gerestaureerd. Men vindt onder de geplamuurde muren diverse muurschilderingen van vroeger. Er zijn heel wat kostbaarheden te zien. In de Catacomben liggen, zorgvuldig gerangschikt in rekken de beenderen van ca. 70.000 epidemieslachtoffers uit Lima. Hier bezochten we nog de bibliotheek met wel 25.000 in leer gebonden antiquarische boeken.
Na deze bezichtiging kwamen we langs een verkooppunt waar gebraden cavia’s werden verkocht. Binnen zaten veel mensen hiervan te smikkelen. Onze gids Rosa kocht een cavia die ze later op onze lunchplek warm liet maken en oppeuzelde….. Dat was even wennen voor ons. Geen cavia als huisdier maar als voedsel, hhhhmmmm.
We hebben samen geluncht vlakbij de Plaza. Daar kwamen we voor het eerst in aanraking met de prijzen van het eten. Inderdaad, het was niet duur. Voor minder dan € 5, - heb je een goede lunch. Na de lunch heb ik samen met Carmen op de plaza op de grond gezeten, want alle bankjes waren bezet. Mensen vonden dit zeer vermakelijk. Iedereen die langsliep lachte om of naar ons. Ik begrijp nu dat alleen zwervers en bedelaars op de grond zitten, toen waren we ons van geen kwaad bewust. We werden door een oudere man erop gewezen dat we goed op onze spulletjes moesten passen want die zouden zomaar gestolen kunnen worden. Hiervoor waren we die dag al vaker gewaarschuwd. Je bent een gemakkelijke prooi in de drukte, als er aan je getrokken of geduwd wordt, dan merk je er niets van. Van deze drukte maken de dieven dankbaar gebruik.We hebben nog een tijdje rondgehangen op de plaza en daarna vertrokken we voor het vervolg van de city tour.
We vervolgden de citytour en belandden in het Museo Nacional de Antropología, een museum over de Peruaanse geschiedenis.Chavíncultuur en de Mochecultuur (keramiek)– Paracas en Huaricultuur (weefkunst) . De oudste mummie, een Machu Picchu in het klein. Onze gids geeft heel veel uitleg. Ze benadrukt vooral dat Peru niet alleen een geschiedenis met de Inca’s heeft maar dat er een aantal beschavingen daarvoor de basis hebben gelegd en dat de Inca’s daarop voortgebouwd hebben.
We hebben deze dag enorm veel gezien en enorm veel gehoord. Ik zit helemaal vol en hoor in de loop van de dag weinig meer van de uitleg van de gids. Maar ik heb vandaag genoten, het was een lekkere dag, mooi weer, een zonnetje. Heerlijk. ‘k Ben weer helemaal bijgekomen en heb geen hoofdpijn meer.

Het is nu 18.00 uur en ik heb net mijn koffer gereorganiseerd. Morgen om 6.00 uur moet deze op de hal staan. De belboys zorgen ervoor dat onze koffers in de bus worden geladen. We worden met onze bus naar het busstation gebracht en daar worden alle koffers weer overgepakt in een andere bus! We reizen morgen naar Pisco met het openbaar vervoer. Een ritje van 4 uur. ‘k Heb vandaag drinken en fruit gekocht voor onderweg.

Vanavond om 19.15 uur vertrekken we voor ons welkomstdiner. We zijn er vandaag al langs gereden. In het park ervoor schijnt vanavond een dansshow te zijn. We zullen het zien.

Op dit moment heb ik nog niet een echt Peru gevoel, wat dat dan ook mag zijn…. Daarvoor is het hier nog te westers denk ik. Je hebt hier wel te maken met straatverkoop van diverse producten en de schoenpoetsers op straat en natuurlijk zien de mensen er anders uit. Ook hier bieden de mensen je van alles te koop aan op straat. Kindertjes die je snoepjes willen verkopen en kinderen die geen geld hebben een zak snoep te kopen voor de verkoop lopen er te bedelen. Wat dat aangaat lijkt het wel een beetje op Kaapstad.

Het welkomstdiner: we zaten aan een lange tafel, in de buitenlucht, aan een klein park, c.q. plaza. De dansshow hebben we niet gezien wel konden we na het eten nog even lekker relaxen, rondhangen in dit park.

Direct naar bed want morgen is het vroeg dag.

• 05 Oktober 2005 - 20:00

Jeroen En Marjolein:

Huh?

• 05 Oktober 2005 - 20:16

Jeroen En Marjolein:

Ehm.. is this you mum?
    Namelijk: We zien bij je 'test' de Nederlandse tijdsaanduiding.
    We wachten af, willen wel graag dat jij het bent hoor!
    Knuffel..:-)