Dag 5 - Nasca - Reisverslag uit Lima, Peru van Trijnie - WaarBenJij.nu Dag 5 - Nasca - Reisverslag uit Lima, Peru van Trijnie - WaarBenJij.nu

Dag 5 - Nasca

Door: Webmaster Trijnie

Blijf op de hoogte en volg Trijnie

05 Oktober 2005 | Peru, Lima

Met vandaag op het programma: een vliegtocht over de Nascalijnen (woestijn met enorme motieven en figuren) en een bezoekje aan de begraafplaats Cementerio de Chauchilla.

Hallo dan, daar ben ik weer.
Ja, ik ben even productief want ik heb nu even tijd. Een vrije :-) middag.
Wake-up call 5.45 uur! Zonder ontbijt vertrekken we om 6.15 uur naar het vliegveld alwaar wij de alom bekende Nascalijnen gaan zien. Beter op een nuchtere maag volgens onze reisleidster en gids. Toch maar even iets gegeten (snackje) en een reispilletje genomen. Dit zijn wel erg veel heftige momenten achter elkaar aan. Het wordt me bijna teveel :-).
Ik zit naast de piloot, achter me zitten Arjo en Jennie en daarachter Maud en Jeroen. We krijgen een koptelefoon op zodat de piloot met ons kan praten en zijn aanwijzingen kan geven. We vliegen boven de woestijn, op zich al een prachtig gezicht, en zien dan de eerste Nascalijn, de astronaut. We zien al de volgende figuren allemaal heel duidelijk. Het is dan ook prachtig weer en zo vroeg ´s morgens schijn je het beste zicht te hebben.
De ene keer vlogen we op onze linkerzij :-) en net als je goed positie had ingenomen keerden we op onze rechterzij. Links had ik nergens last van maar als we daarna rechtsom gingen, draaide mijn maag mee. Het was heel mooi, maar zelfs met een reistabletje maar net te doen. Het duurde gelukkig niet te lang, ongeveer 0.45 uur. Als we rechtsom gingen zat ik bijkans met mijn neus tegen het raam en ondertussen moesten er natuurlijk ook nog foto’s gemaakt worden! Ik ben er ook nog in geslaagd, verbazingwekkend. Voor de zekerheid toch ook maar wat kaarten gekocht want ik was bang dat de lijnen er maar gedeeltelijk op zouden staan. Ik heb een folder van de lijnen en hun ontstaan in het vakantieboek zitten. Ook kregen we het verhaal van Maria Reiche te horen. Die haar leven in dienst stelde van de Nascalijnen. Hierna een ontbijtje genuttigd en gewacht tot al de anderen ook hadden gevlogen.
Drie dames uit de groep (de kotsclub :-)) gingen samen in een vliegtuigje. Ze waren al niet al te lekker en hadden niet veel vertrouwen in zichzelf v.w.b. de vliegtocht, dus besloten ze samen in een vliegtuig te gaan zodat, als het misging, de anderen er geen last van zouden ondervinden. Nou, ze hebben het geweten. Het ging niet goed en ze waren dan ook voor de rest van de dag uitgeschakeld. Ze zijn alle drie na de vliegtocht naar het hotel teruggebracht terwijl wij ons programma voor die dag hervatten.

Daarna ging het naar de begraafplaats Cementerio de Chauchilla. Mooie foto´s gemaakt. Houden jullie tegoed.
Daar liggen meer dan 400 mummies in grafkamers. Deze grafkamers zijn geplunderd zoals je kan verwachten. Maar hier zien we enkele grafkamers her en der verspreid in het zand en kunnen we zien hoe de mensen vroeger werden begraven. De mooist bewaard gebleven mummies zijn in veiligheid gebracht en de oudste mummie hebben we in een museum in Lima kunnen zien.
Maar ik zal eens even uit de doeken doen hoe de mensen werden ‘behandeld’ als ze overleden waren. Hun buik werd opengesneden, de ingewanden eruit gehaald; de borstkas en ribben werden opengemaakt en de ‘inhoud’ verwijderd; daarna werd de ‘binnenkant’ gepeperd en gezouten, dit om het ongedierte weg te houden. Het hoofd werd leeggehaald en opgevuld met katoen. De elleboog en de kniegewrichten werden doorgesneden zodat ze gemakkelijk in de juiste houding gezet konden worden. Men werd zittend begraven in een mand, in de foetus houding en gewikkeld in diverse lagen doeken. Soms werkten mensen meer dan een jaar aan prachtig geweven doodskleed. Kleine kinderen, baby’s werden voor in het graf gezet om zo de goden goed te stemmen. Baby’s en kinderen stonden voor onschuld. Ook ging er van alles mee in het graf voor het hiernamaals.
In dit gebied zijn nog veel graven onder het oppervlak en daarom mag er geen industrie of woningbouw plaatsvinden.

Daarna bezochten we nog een pottenbakkerij. Dit was nog een pottenbakker van de oude stijl. Hij maakte de voorwerpen nog zoals zijn voorouders het deden. Potten werden gemaakt als gebruiksvoorwerp, als heilig voorwerp en als grafstuk. Hij maakte voor ons even heel snel een aardewerk potje. Daarna nog even door de ‘showroom’ en terug naar het hotel in Nasca.

Voor nu dus even een rustmiddag en vanavond om 19.00 uur een BBQ bij het hotel.
Morgen zitten we 11 uur in de bus op weg naar Arequipa.

Ik zal proberen de volgende keer foto´s in mijn album te zetten. Daarvoor heeft vandaag het eerste berichtje (dag 2) teveel tijd genomen.

Zie voor de andere berichten -> ´alle berichten´ daar kun je van elke dag het bericht vinden. Ik houd het voor mezelf wat overzichtelijker als ik per dag ga schrijven.

Groetjes allemaal ik ga nog ´snel even´ van mijn vrije middag genieten.

De BBQ was wel gezellig maar ik ben op tijd naar mijn appartement gegaan. ‘k Heb vanmorgen een vervelende draai met mijn rug gemaakt in het vliegtuig om op mijn stoel naast de piloot te kunnen plaatsnemen. Dus maar even rustig aan en proberen zoveel mogelijk plat te liggen.

Vandaag een warme dag – weinig wind

  • 05 Oktober 2005 - 21:32

    Hielke:

    Hi, het klinkt allemaal heel goed, wat veel berichten trouwens in een keer.

    In ieder blij te horen dat alles zo goed bevalt. Volgende keer gaan Regit en ik mee ;)

    (heb trouwens gehoord dat de kans op een opwaardering bij het vliegtuig hetzelfde is als 5 maanden lang elke dag de lotto winnen (ong.))

  • 06 Oktober 2005 - 05:50

    Roelie:

    Hallo Trijnie.

    Zo te lezen heb je hele boeiende reizen. Goed dat er reistabletjes zijn. Of deze ervaringen helpen voor op de kermis vraag ik me af, maar wie weet. Ik ben zelf geen held op de kermis, dus ik begrijp dat het reizen daar zeker uitdagend is, maar je geniet volop zo te lezen.
    Het lijkt me geweldig voor je, al die belevenissen.
    Bless you.

  • 06 Oktober 2005 - 05:54

    Regit:

    Vol verbazing zie ik vanochtend een hele reeks nieuwe berichten :)
    Een flinke test voor de maag zo te horen, busrit, buggyrit, vliegtuig... Sterkte ;)
    Leuk om te horen dat het geweldig is in Peru! Ik word zeer benieuwd naar de foto's.
    Veel plezier verder, we lezen wel weer.

    Liefs Regit

  • 06 Oktober 2005 - 06:38

    Anja:

    Op zovééél berichtjes ineens moest ik wel even reageren ! Ik herken wat je schrijft, zoveel indrukken en zoveel reizen. Als je 3 dagen verder bent weet je gewoon niet meer wat je de eerste dag gezien hebt. Maar.....dat komt allemaal weer terug bij het zien van de foto's. Veel plezier en geniet er maar van !
    groetjes

  • 06 Oktober 2005 - 06:41

    Hoi Trijnie:

    Het heeft even geduurd, maar wij zijn nu vanaf Smilde in de lucht... Nog een hele fijne vakantie...Groeten van Appie en Janna...

  • 06 Oktober 2005 - 13:34

    Herman En Els:

    Wij zijn gisteren de hele dag weg en laat thuis dus nu pas reactie. Ook het ehel varhaal nu pas gelezen en DAT JIJ DIT ALLEMAAL MEEMAAKT!!!!brr. niets voor mij, alhoewel, wie weet.
    Heel veel plezier en tot schrijfs!

    Els

  • 06 Oktober 2005 - 13:34

    Herman En Els:

    Wij zijn gisteren de hele dag weg en laat thuis dus nu pas reactie. Ook het ehel varhaal nu pas gelezen en DAT JIJ DIT ALLEMAAL MEEMAAKT!!!!brr. niets voor mij, alhoewel, wie weet.
    Heel veel plezier en tot schrijfs!

    Els

  • 06 Oktober 2005 - 13:35

    Els:

    2 x reageren is een beetje te veel van het goede. :-)

  • 06 Oktober 2005 - 17:24

    Rianne:

    Wohhwww
    Vet heftig zeg om zoveel info in 1x te lezen laat staan om dat allemaal mee te maken.
    Greetttzzzz

  • 07 Oktober 2005 - 16:13

    Annet F.:

    hier zomert het door met 21 graden. ga wel per fiets of auto maar niet zoals jij met vliegtuig of boot of andere sensaties van .a naar.b genieten en afzien???

  • 07 Oktober 2005 - 17:34

    Wim En Loes:

    Leuk, zo'n dagboek! Het lijkt net of je de reis een beetje meemaakt. Zo te lezen is het een fantastische reis. Het is maar goed dat je een voorraad pilletjes bij je hebt. Groetjes en nog veel plezier.

  • 17 Oktober 2005 - 17:10

    Hilma Rombaut:

    hallo trijnie
    wat een geweldige reis!
    fijn dat je er zo van geniet, en ons laat mee genieten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Lima

Familiebezoek in Jordanie

Recente Reisverslagen:

14 December 2011

Kerst / Oud & Nieuw in Jordanië

31 Mei 2010

maandag 31 mei 2010

29 Mei 2010

Jordanie 22 mei / 5 juni 2010

30 Januari 2009

Thuis - 30/01/2009

29 Januari 2009

Saigon - 29/1/2009
Trijnie

.-.-.-.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 51843

Voorgaande reizen:

02 Februari 2024 - 15 Februari 2024

Israël - 2024-1

19 Februari 2015 - 01 Maart 2015

Israël - 2015

06 December 2013 - 03 Januari 2014

Sinterkerstnieuw tripje 2013-2014

23 November 2012 - 12 December 2012

Jordanie 2012

20 December 2011 - 04 Januari 2012

Kraambezoek Jordanië

22 Mei 2010 - 05 Juni 2010

Familiebezoek in Jordanie

Landen bezocht: