Dag 7 - Areguipa - Reisverslag uit Lima, Peru van Trijnie - WaarBenJij.nu Dag 7 - Areguipa - Reisverslag uit Lima, Peru van Trijnie - WaarBenJij.nu

Dag 7 - Areguipa

Door: Webmaster Trijnie

Blijf op de hoogte en volg Trijnie

08 Oktober 2005 | Peru, Lima

Dag 7 alweer.
Zoveel indrukken. Toch wel gemakkelijk dat ik mijn herinneringen op deze manier kan vastleggen. Scheelt heel wat schrijfwerk.
Ik heb vannacht goed geslapen, werd alleen erg vroeg wakker. Toen ik vanmorgen mijn bed uitkwam heb ik eerst een paar foto’s gemaakt. Ik heb namelijk een geweldig uitzicht, vanaf mijn balkon, op de vulkaan El Misti (5822 m) en over het terrein van het hotel. Daarna wilde ik me lekker gaan douchen maar er kwam een heel pierig straaltje koud water uit de kraan. Dat werd dus niets :-(. Heb vanmorgen dan ook om een andere kamer gevraagd en die werd me beloofd. Vanmiddag kreeg ik kamer 171, met uitzicht op het zwembad. Ook leuk dus. Maar het belangrijkste eigenlijk is de badkamer.

Het is nog steeds prachtig weer, dus elke dag goed insmeren want voor je het weet ben je verbrand door de fel brandende zon.

Ik probeer elke morgen goed te eten, omdat het me geen moeite kost, maar ook omdat onze reisleidster daar nogal de nadruk oplegt. Goed eten, ook al voel je je niet lekker, ook al eet je droog brood, maar eet! Ik ben vanmorgen bij het ontbijt ook begonnen met cocathee te drinken. Schijnt erg belangrijk te zijn op grotere hoogten. Je kunt het hier ook merken. Ik ben een beetje licht in mijn hoofd en wat kortademig. We zitten nu een paar dagen op 2380 m. en daarna gaan we hoger. Om hoogteziekte te vermijden moet je veel water drinken, cocablaadjes kauwen, cocathee drinken en cocasnoepjes snoepen. Er werd ons verzekerd dat het niet verslavend was, dus... :-) we gaan ervoor. Ellen is nu behoorlijk ziek en gaat vandaag niet mee op tour. Er is nog een aantal mensen niet lekker maar iedereen gaat mee de bus in. Je wilt toch eigenlijk niets missen hè.
De stad Arequipa ligt in het Zuidwesten van Peru op een hoogte van 2380 meter. De stad wordt omringd door de vulkanen El Misti (5822 meter), de Chachani (6075) en de Picchu Picchu (5669). Arequipa wordt ook wel de “witte stad” genoemd; de huizen, kloosters en kerken zijn namelijk gebouwd van de witte tufsteen die de drie vulkanen in duizenden jaren tijd hebben achtergelaten in het dal. Momenteel wonen er ongeveer 900.000 mensen in Arequipa en na Lima is het de grootste stad van Peru. Er is geen moderne hoogbouw en het oude stadscentrum is schitterend. Er wordt beweerd dat de plaza des Armas de mooiste is van heel Peru!
Areguipa: ari quepay dat is Quechua (taal van de inca’s) en betekent: ja, laten we hier blijven. De volkslegende verhaalt dat de Inca Mayta Cápac met zijn soldaten besloot hier zijn kamp op te slaan. Toen hij weer verder wilde trekken vroegen zijn soldaten of ze niet hier konden blijven omdat de omgeving zo mooi was. Waarop de Incaman reageerde met ari quepay.

Vanmorgen vertrokken met gids. Onze eerste stop had een prachtig uitzicht, volgens de gids het mooiste, op een Incavallei. Carmen Alto viewpoint.. Hier kochten we onze eerste cocasnoepjes, snoepen dus… :? en hier zagen we onze eerste lama´s.
Daarna de Colonial View naar de wijk Yanahuara. We stopten bij de plaza en we bezochten hier de San Juan Batista. Heb er veel foto´s van de prachtige plaza en van de prachtig bloeiende struiken en bomen erom heen gemaakt. We zitten in het goede seizoen hiervoor. Van hieruit heb je ook een mooi uitzicht op de stad.
Daarna gingen we naar de Incapalca factory. Hier zagen we de verschillende soorten ´camel´soorten. Ik heb net de folder in mijn tas gestopt en uit mijn hoofd weet ik de drie verschillende niet meer. De alpaca´s (voor het vlees en de wol) en de lama´s (lastdier en wol voor o.a. vloerkleden) maar er was er nog eentje. Ja, de vicuña’s (erg dure wol). In de winkel konden we een poncho, trui, sjaal e.d. kopen. Mijn geld was er bijna door dus hier eerst weer gepind - 500 sol.
Daarna hebben we het klooster aangedaan maar we sjokten als een stelletje ganzen achter de non aan. We waren èn moe èn hadden honger. Monasterio de Santa Catalina. Het lijkt een soort Zuid Spaans stadje met een wir war van straatjes. Zonder gids zou je er verdwalen. Onze eigen (mannelijke) gids mocht ons daar niet rondleiden en we kregen dus een ‘non’ toegewezen die ons door het klooster leidde. Vroeger zaten hier alleen dochters uit welgestelde families (families die de bruidsschat van 1000 gouden pesos konden betalen aan het klooster). Deze nonnen hadden hun eigen personeel en meer luxe privileges (450 nonnen met ruim 500 bedienden). Toen de paus de verhalen over deze luxe ter ore kwam stuurde hij iemand om orde op zaken te stellen. Veel van de rijke nonnen werden uit het klooster gestuurd. De nieuw intredende nonnen moesten sober leven. Tot 1970 heeft het als klooster gefunctioneerd daarna werd het complex opengesteld voor bezoekers. Het complex was heel mooi en ik heb er diverse foto’s gemaakt. De blauwe kloostergalerij met de sinaasappelbomen heet Claustro de los Naranjos.
Hierna zijn we met een stel ergens gaan eten. Volgens zeggen in het sjiekste restaurant van Areguipa. ‘k Heb er voor 24 sol gegeten. Als je dit bedrag door 4 deelt dan weet je dat het me 6 euro heeft gekost!!! Arico heeft daar cavia gegeten, volgens mij is hij de eerste. Een hele cavia, zo op je bord. Het leek wel een attractie. We gingen allemaal even een kijkje nemen. Ik had me voorgenomen cavia te proeven/eten maar ja, als je zo breeduit een cavia op je bord hebt liggen……. Grensverleggend schreef ik één van de eerste dagen, dus…………ook hiermee? Ik weet het nog niet.
Na het eten zijn we in twee taxi’s teruggegaan naar het hotel. Daar aangekomen was mijn koffer al naar een andere kamer gebracht en ik heb me heerlijk gedoucht en mijn haren gewassen. Daar word je weer mens van. Vanavond met een stel mensen uit eten en dan weer heerlijk slapen want ik heb zoals het er nu uitziet een heerlijke kamer...... jeeehhh.
Vóór het eten ben ik vanavond eerst even in mijn eentje de straat opgegaan. Ik moest nog water hebben. Ik voel me hier behoorlijk veilig. Toch vraagt de bewaker voor het hotel wat ik ga doen. Ik leg hem uit dat ik even een winkeltje ga zoeken om water te kopen en hij wijst me er eentje aan het eind van de straat. Ik loop erheen maar ze hebben er geen wisselgeld. Ik zie aan de andere kant van de straat een ander winkeltje en ga daar heen. De straat oversteken is wel even uitkijken geblazen met al die taxi’s. Er staat een oud vrouwtje in de winkel en ik laat haar eerst mijn ‘grote’ geld zien en vraag dan om 3 flesjes aqua en een incacola. Of ze kan wisselen. Ja, knikt ze blij en gaat wisselgeld pakken. Zij controleert mijn geld op echtheid en ik controleer mijn wisselgeld weer op echtheid :-). We proberen nog een gesprek te voeren over de tv dominee die ze aan heeft staan. Ze vraagt of ik christen ben en als ik dat beaam is ze zo blij en wil ze met me praten. Ze legt me uit dat ik dit programma in mijn hotel kan zien, elke dag en op welke zender en tijdstip. Ze vraagt me nog waar ik vandaan kom maar verder gesprek is moeilijk want ik spreek geen spaans en zij geen engels. Maar met handen en voeten kwamen we nog een heel eind en zo voelden we beiden toch een soort verbondenheid.
We waren van plan vanavond bij Zig Zag te eten. Er was een tafel voor 8 gereserveerd maar toen we er aankwamen zei men dat ze geen tafels reserveerden. Dit was even heel knullig voor onze gids die mee was. Hij had de reservering gemaakt, zei hij. Omdat de zaak vol was moesten we op zoek naar een andere gelegenheid. De gids wilde toen alleen het beste en we werden meegetroond langs een aantal locaties. Gesprekken met koks, enz. Iedereen wilde ons binnen halen en deed er dan alle moeite voor maar de gids was niet snel tevreden. Uiteindelijk kiezen we voor de Incagrill. We krijgen ons welkomstdrankje en snacks en we laten ons door de kok leiden in onze bestelling. We kiezen voor Alpacavlees. Erg lekker, enz. enz. Wij gaan akkoord. Ruim een half uur later staat de eigenaar zenuwachtig bij onze tafel om te vertellen dat er geen alpacavlees voor handen is en of we niet veel liever forel willen eten. Is natuurlijk net zo lekker!! Wij zijn stomverbaasd, hij adviseert ons alpacavlees en dan is het er niet??? Ze waren de hele straat doorgegaan om alpacavlees maar hadden het niet kunnen bemachtigen…….. Maar helaas voor hem we hadden even geen zin meer in vis en zijn toen vertrokken naar de overburen, die ons met veel elan binnenhalen. Ik heb zo’n vermoeden dat als er iemand alpacavlees had besteld het geen probleem zou zijn geweest, maar goed, niet voor de concurrent natuurlijk.
We hebben er gegeten en zijn toen snel naar het hotel teruggegaan want inmiddels was het toch weer laat geworden. Morgen gaan we bij Zig Zag eten! Met een reservering!

Hasta la vista ................:-)

  • 07 Oktober 2005 - 23:04

    Rik:

    Buenos dias zus
    ik zie dat jij je daar heerlijk vermaakt hier is alles ok en ik hoop dat je daar nog een paar heerlijke weken hebt
    Hasta la vista. Rik

  • 08 Oktober 2005 - 09:38

    Wendy:

    Nou nou ook nog een een kamer aan het zwembad, wat wil je nog meer. Goed te horen dat je je vermaakt en naar je zin hebt. Wel erg lange busreizen hoor..:-(

    Geniet nog maar ff.. voor je het weet is het al weer voorbij en zit je hier in het koude kikkerlandje..

    p.s: betreft `t weer van de afgelopen dagen mag ik niet klagen. 20gr. een hele week in oktober wie had dat gedacht ;-)??

    HAVE FUN AND ENJOY!

  • 08 Oktober 2005 - 11:06

    Jeroen En Marjolein:

    Heerlijk he, al die berichten! Daar krijg je idd zo'n :-) :-) gezicht van! Echt mensen, het is een aanrader!
    Fijn om weer wat van je verhalen te kunnen lezen. Dat je digitale camera zo'n bijzonder item is, vonden we leuk om te lezen: herkenbaar!
    We zijn benieuwd naar je verdere belevenissen/ ontmoetingen ... al zal je geen Auca (indiaan) tegenkomen, die zitten te noordelijk!
    Veel liefs.

  • 08 Oktober 2005 - 12:16

    Janna En Appie:

    Wat leuk allemaal.Geniet er maar goed van.Heb je al een toekelosie gezien ???? Of heb je die daar niet?Hoe heet is het daar?

  • 08 Oktober 2005 - 18:19

    Herman:

    Wel heel veel indrukken he. Ik zal je baas wel bellen dat je nog een maand verwerkingstijd extra nodig bent. Jullie doen wel veel en maken, zo te lezen, lange dagen met allerlei indrukken. Leuk dat het zo leuk is. Maar hoe is de temperatuur, heb je veel zon of regen??? Bei al bruun wordn. Nou zo zijn er nogal wat vragen dus kom maar op met de antwoorden. Ga lekker verder met genieten en tot het volgende contact. Veel liefs: Herman en Els.

  • 08 Oktober 2005 - 19:13

    Rianne:

    Al die belevenissen lijken me behoorlijk heftig, daarbij nog de lange busreizen en vaak zo vroeg uit je bed.
    Is niet echt wat voor mij geloof ik.
    Hoe zijn de lui in je groep?
    Een beetje gezellie?

  • 10 Oktober 2005 - 06:44

    Sonja:

    Hoi Trijnie,
    ik heb weer bijgelezen, ik zie altijd weer uit naar je nieuwe belevenissen. Geniet maar met volle teugen. we zijn heel benieuwd naar al je foto's. Geniet en hou je taai.

  • 10 Oktober 2005 - 10:44

    Jonathan En Annemiek:

    Hallo!
    Via Sonja gehoord van je reis en je webpagina.Dus nu even bijgelezen. Ziet er leuk uit allemaal. Geniet ervan.
    Groetjes van ons!

  • 10 Oktober 2005 - 13:27

    Appie En Janna:

    Ha die Trynie.Wat leuk dat we je nu ook kunnen volgen We kyken vol spanning uit naar je volgende bericht.Groeten en we denken aan jou

  • 11 Oktober 2005 - 07:16

    Hey T. Trijnie:

    De pageviews stijgen nu wel he.. haha ;-) Je zit al rond de 3100.. goed hoor!!

    Zie uit naar alle foto`s. Zo te lezen zijn die wel erg speciaal..

    veel plezier nog!

  • 11 Oktober 2005 - 15:30

    Nicky En Esther:

    Er is reclame gemaakt voor je site Trijnie, afgelopen zondag in de kerk! Dus vandaar dat we even een kijkje komen nemen... We wensen je een mooie tijd en een goede reis terug.

  • 11 Oktober 2005 - 18:26

    Kees:

    buenos dias, noches of tardes.
    Een en al herkenbaarheid, alsof ik mijn eigen reisverslag zit te lezen. Nog heel veel plezier en laat het over je heenkomen. We hebben inderdaad veel te bespreken als je weer terug bent.
    enne: de pisco sauer is inderdaad erg lekker.

  • 13 Oktober 2005 - 07:58

    Wendy:

    Is daar nog enige teken van leven?? 8 oktober is toch al wel lang geleden hoor.. hoe gaat het daar in Peru?

    ;-)

  • 13 Oktober 2005 - 16:53

    Herman En Els:

    Trijnie, waar ben je nu???
    Alles goed?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Lima

Familiebezoek in Jordanie

Recente Reisverslagen:

14 December 2011

Kerst / Oud & Nieuw in Jordanië

31 Mei 2010

maandag 31 mei 2010

29 Mei 2010

Jordanie 22 mei / 5 juni 2010

30 Januari 2009

Thuis - 30/01/2009

29 Januari 2009

Saigon - 29/1/2009
Trijnie

.-.-.-.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 51864

Voorgaande reizen:

02 Februari 2024 - 15 Februari 2024

Israël - 2024-1

19 Februari 2015 - 01 Maart 2015

Israël - 2015

06 December 2013 - 03 Januari 2014

Sinterkerstnieuw tripje 2013-2014

23 November 2012 - 12 December 2012

Jordanie 2012

20 December 2011 - 04 Januari 2012

Kraambezoek Jordanië

22 Mei 2010 - 05 Juni 2010

Familiebezoek in Jordanie

Landen bezocht: