Mai Chau - 20/01/2009 - Reisverslag uit Mai Chầu, Vietnam van Trijnie - WaarBenJij.nu Mai Chau - 20/01/2009 - Reisverslag uit Mai Chầu, Vietnam van Trijnie - WaarBenJij.nu

Mai Chau - 20/01/2009

Door: Trijnie

Blijf op de hoogte en volg Trijnie

20 Januari 2009 | Vietnam, Mai Chầu

Vanmorgen op tijd eruit. De koffers op de gang en daarna heb ik eerst mijn @home mail even gelezen. De computer was even vrij. Om 9 uur gingen we samen eten en daarna zijn we het dorpje achter het hotel nog even in gewandeld. Onze gids heeft daar zijn onderkomen. Sjaal gekocht, voor wie weet ik nog niet. We hebben er heerlijk wat rondgeslenterd, het lijkt wel vakantie :-), en natuurlijk weer veel foto's gemaakt. Wat een andere wereld...
We vonden op een gegeven moment een tafeltje en vijf stoeltjes en gingen er zitten. We konden er gekoelde drankjes kopen, hmmm, lekker. Hier zijn allemaal huizen op palen en tussen de palen, onder het huis dus, eten ze, zijn ze aan het werk, enz. Ik zag ineens dat mensen met rietsuiker bezig waren en er ondertussen ook van aten. 'k Was eigenlijk wel nieuwsgierig hoe dat smaakte en ik er op af. Ze spreken zo goed als geen engels maar met gebarentaal kom je een heel eind. Ik heb dus een stuk gekregen. Het lijkt een beetje op het zoethout van vroeger maar dan sappiger. Het houterige spuug je dan weer uit.
Heel gewoon :-).

We waren mooi op tijd bij het hotel terug en hebben nog even lekker bij het zwembad gelegen in afwachting van onze lunch. Het is vandaag weer aardig warm.

Het ontbijt van vanmorgen was lekker. Een duitser is manager van het hotel en dat merk je dan toch in het aanbod van eten. We hadden keuze uit broodjes en een paar soorten jam en iets dat op kaas leek.

De koffie is hier niet te drinken, dus van die verslaving ben ik af. Thee is hier tot nu toe ook niet te drinken. Da's wel jammer. Dus blijft er over, iets wat op vruchtensap lijkt of cola of bier of wijn, en natuurlijk w a t e r (maar ook de meeste watersoorten vind ik niet lekker).
De lunch bestaat meestal uit een voorgerecht (soep) en daarna nog zo'n vijf gangen: 1x pork - 1x fish – 1x chicken, 1x loepiaatjes - steamed (of sticky) rise - gestoomde gemengde groentes. Weinig gekruid, een beetje saai eten over het algemeen. Soms een gunstige uitschieter. Deze gerechten zijn standaard, maar de manier van klaarmaken is altijd weer anders. Het is wel gemakkelijk, je hoeft geen eten te bestellen, dat staat vast. Je bestelt je drankje en daarna volgt de rest vanzelf.

Uit eten gaan is over het algemeen erg goedkoop. In Mai Chau moesten wij voor de dagen dat we er waren, ruim 4 miljoen betalen voor 5 personen.
Dong 100.000,- is ongeveer 4,50 euro.

Even na 1 uur vertrekken we met de bus richting Hanoi. Soms is de max. speed 60 dan weer 80, maar meestal rijd je 30 / 40 km. De wegen zijn niet geweldig en het is er druk met al die scootertjes.
Werkelijk alles past op zo'n scooter. Je verzint het niet. Van je gewone boodschappen tot een hele koe! Echt waar, vastgebonden achter op een scooter. Niet te geloven. Verder zie je kippen in speciale bakken voorbijschieten, maar ook varkens of een koppel eenden. Je bed vervoer je ook achter op de scooter en natuurlijk ook je bureau, maar ook een grote en dan bedoel ik echt een hele grote zak met goudvissen.
Er passen meer dan twee personen op een scooter, ik heb het zelf gezien , vier rijden er ook makkelijk op weg. Nee echt, het is de grootste hobby om als eerste weer een bijzondere vangst te schieten (met je camera). Verder zijn er mensen met mondkapjes omdat de luchtvervuiling verschrikkelijk is. Je ademt alleen uitlaatgassen in op straat. Zogauw we weer in de stad zijn krijg ik een knoop in mijn keel. Het doet gewoon zeer. Wat een smerige lucht. We hebben dan ook helemaal geen zin weer een nachtje in Hanoi te moeten slapen. We waren liever direct naar de Halong Bay gegaan, maar helaas dat is niet het programma.
Om 17.00 uur komen we aan in Hanoi en rijden in de file naar ons hotel. Hoeveel rijen breed staan de scooters eigenlijk voor een verkeerslicht, ... 15, 20 of 30?
De vorige keer had ik kamer 609 nu heb ik 509, da's makkelijk onthouden. Even opfrissen en dan gaan we de deur uit om weer te eten. We weten nog niet waar we willen eten, maar ik heb niet veel zin om lang in de uitlaatgassen te lopen. We hebben nog heel kort in een kleine Matiz gezeten met elkaar (5 personen) die ons naar een eetgelegenheid zou brengen, maar deze jongeman wist ook zelf de weg niet dus zijn we er weer uitgestapt. We vonden in de buurt een pizzeria en beslissen dat we vandaag even geen Vietnamezen zijn maar gewoon Europianen die even een lekkere pizza willen nuttigen. Na de pizzeria hebben we geld gepind en toen terug naar ons hotel. In de Window bar, vlak bij ons hotel, hebben we nog wat gedronken en om 23.00 uur lag ik in bed.

Morgen vertrekken we naar de Halong Bay.

tot later

fotolink: http://www.mijnalbum.nl/Album=NN3O7JTL