30/4/06 Migdal Tiberias --> Jeruzalem!!!!!!! - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Trijnie - WaarBenJij.nu 30/4/06 Migdal Tiberias --> Jeruzalem!!!!!!! - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Trijnie - WaarBenJij.nu

30/4/06 Migdal Tiberias --> Jeruzalem!!!!!!!

Door: Trijnie

Blijf op de hoogte en volg Trijnie

01 Mei 2006 | Israel, Jeruzalem

Oké dan, een berichtje uit Jeruzalem. Als ik dit typ vind ik het wel heel bijzonder, ik ben in Jeruzalem.

Gisteren, 30 april, zijn we van Migdal-Tiberias naar Jeruzalem gereisd. Na het ontbijt hebben we de rekening betaald en vertrokken tegen 9.30 uur richting Jeruzalem, mooi op tijd.
We hebben de tank volgegooid, want je wilt niet zonder benzine komen te zitten en daarna gingen we op naar Jeruzalem.
We hebben één keer een stop gemaakt, waar iedereen stopt. Andere plekken om even uit de auto te gaan heb ik ook niet gezien.
Het was vandaag weer behoorlijk warm. Het was echt een plekje in de schaduw zoeken.
Marjolein was vandaag niet lekker en dus heb ik lekker voorin gezeten. Ja, de ene zijn dood is de ander z’n brood;).
We reden over weg 90 die loopt recht naar beneden aan de oostkant van de West Bank. We waren nog even bang dat we met een huurauto die weg niet mochten rijden maar het schijnt dat (tot nu toe in ieder geval) alle verkeer naar Jeruzalem daarlangs gaat en de weg door het Israëlische leger bewaakt wordt. Het is een super verbinding naar Jeruzalem.
Ik heb onderweg heel wat foto’s genomen want we kwamen door een prachtig gebied. Kaal, rotsachtig, zand, veel zand en vooral erg kaal. Desert, oftewel woestijn. Jeruzalem ligt in de bergen (heuvels) van Judea. In Jeruzalem aangekomen waren we even overgeleverd aan het snelle verkeer en de vele straatjes, terwijl het toch zo gemakkelijk zou moeten zijn want er zijn maar drie grote wegen waaromheen alles is gesitueerd (volgens het boekje dan hè). Dat zijn de Jaffa street – de King George V – Ben Yehuda.
Maar goed, we kwamen om ongeveer half 1 aan bij Jeruzalem, maar Jeruzalem is echt groot. Zelfs met een heel goede plattegrond kwamen we wel in de buurt maar net niet op het juiste adres. Toen we voor de tweede keer de Bezalelstreet inreden, direct gestopt en na een telefoontje blijken we achter de bewuste straat te moeten zijn. Keren op de weg!!??
Het lukte.

Time of arrival in the hotel: 14.15 uur. Het "hotel" begint na de tweede verdieping. Er is geen receptie en het lijkt meer op een soortement flat. Volgens mij wonen de mensen er permanent en zijn er voor ons twee kamers vrijgemaakt. Special room!!! Wel erg letterlijk. Het was zwaar sjouwen met onze koffers naar de 4de verdieping.
Om niet weer ‘niet verwacht te worden’ hadden we gisteren gebeld en geïnformeerd naar onze reservering. Alles was oké en we werden verwacht. Gelukkig. Nu gaat het goed....... Hoewel, aangekomen op de bewuste verdieping bellen we aan en treffen een Duits sprekende mevrouw die nergens vanaf weet. Dit kon natuurlijk niet want we hadden de mevrouw net aan de telefoon gehad met de uitleg hoe te rijden. We zijn lichtelijk verbaasd en bellen weer. Blijkt dat onze sleutel onder de bloempot ligt (op de trap, naar nog een verdieping hoger) en dat er een briefje op de deur is geplakt met “welkom dear guests from Migdal, room 10 double and room 7 single”. Ja, verzin het maar. Het is allemaal weer even wennen maar het is goed te doen. Heel eenvoudige kamers, maar wel schoon en ik heb geslapen en daar gaat het natuurlijk om.

We hebben Jellina gebeld en om 17.00 uur afgesproken. Ze haalde ons af en we gingen naar haar huis. Ze had voor ons gekookt. We waren verrast. Het was heerlijk. We hebben gezellig gekletst.
Na het eten nam ze ons mee naar de King of Kings church waar de film "Forsaken promise" werd getoond. Vooraf een hele uitleg van de Britse producent. Bij het uitkomen van deze film werden er officiële excuses gemaakt voor wat de Engelsen de Joden hadden aangedaan na 1917. O.a. refererend aan het boek de Exodus van Leon Uris. Ook vanavond weer excuses aan de aanwezige Joden. Heel confronterende film. Zet je wel aan het denken. Moet allemaal nog even een plaatsje krijgen. We praten nog even na met Jellina en besluiten dan naar ons hotel te gaan. Er is nog genoeg te praten en te vragen, enz. maar ik spreek met Jellina af dat ik, eenmaal thuisgekomen, daarvoor de mail zal gebruiken. Voor vandaag was het weer genoeg. Een lange en vermoeiende dag, met weer veel indrukken.

• 01 Mei 2006 - 16:50

Herman En Els:

Goed om weer even iets van jullie te horen. Het is nu in Jeruzalem iets drukker dan in de tijd van de bijbel als ik zo het bovenstaande lees. Leuk dat je gezamenlijke bekenden hebt ontmoet. We wensen jullie nog een mooie en inspirerende tijd in Jeruzalem, Dode Zee en natuurlijk de woestijn. ( 40 jaar hoeft niet per se hoor). Hartelijke groeten van Herma en Els

• 01 Mei 2006 - 17:05

Marloes:

Fijn om weer iets te lezen over jullie avonturen. Ik ben ook erg benieuwd naar het vervolg van de schaar...
    Hebben je (Marjolein) de spullen aan Marike gegeven, en wat vond ze er van?
    Geniet verder van jullie reis. Ik lees het wel weer.
    Groetjes, Marloes.

• 02 Mei 2006 - 08:13

Hanneke:

Leuk om jullie avonturen te lezen.En gezllig dat jullie bij Marike waren, ze verheugde zich er heel erg op.
    O, en Marjolein, je moet niet in een Palestijnse taxi gaan hoor, die rijden veel te wild voor een zwangere vrouw. Daar geldt dat wie het hardste kan toeteren, en het beste afsnijdt de baas op de weg is.Een soort abortusrit, lijkt mij.
    Maar ik wens jullie nog een fijne voortzetting van deze reis, ik lees mee om jullie avonturen te volgen.

• 02 Mei 2006 - 15:43

Bernard:

Dag Trijnie,
    Goed te horen dat de reis op schema verloopt en met een redelijk hotel en ondanks de maniakale chauffeur waarover je je waarschijnlijk kon beklagen bij de klaagmuur :-)
    Deze " Henk Binnendijkroute" met need for speed chauffeur is heel wat spannender dan de "Beatrixroute" die Bea op koninginnedag heeft afgelegd en die gewoonlijk wordt geassocieerd met een koningin lopend met een paraplu. Hier in Holland dus heb je dus nog niks spectaculairs gemist!
    Donderdag wordt in Israel de nieuwe regering ge-installeerd zag ik op het journaal, mogelijk dat jullie daar nog iets van merken ?
    Geniet maar vorstelijk met volle teugen van de komende dagen in dit land.
    Tot ziens,
    Bernard

• 03 Mei 2006 - 08:24

Richard:

He dag Trijnie, Marjolein en Jeroen,

Toch maar even lezen wat jullie allemaal uitspoken daar. Erg fijn dat jullie Marike en Jellina hebben bezocht. Vast inspirerend, maar ook goed voor hen. Tja, hier schijnt nu ook de zon, en dan krijg je wel zin om ook op reis te gaan.
    Genieten jullie er maar van samen; we lezen nu al dat er weer veel indrukken mee naar huis zullen komen.

Zegen en groet van Richard en Annet

• 04 Mei 2006 - 13:12

Willy:

Wat fijn dat jullie Jellina en Marike in hun huis hebben bezocht.
    Jullie zijn er wel in een bijzondere periode. Hopelijk maak je vandaag nog een barmitswa mee bij de klaagmuur.
    Nog goede dagen toegewenst en shalom,
    Koert en willy

• 04 Mei 2006 - 16:27

Marjolein:

Vervolg.. ik had naast de schaar ook een schilmesje in mijn tas. DIE IS DUS NIET ONTDEKT. Vind het onbegrijpelijk na 3 strenge controles?
    Spullen van Marike zijn aangekomen, ze vond ze super!
    De busrit was ook aardig heftig, maar overleefd. Geld op! Ik stop!