29/4/2006 - Migdal – Tiberias - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Trijnie - WaarBenJij.nu 29/4/2006 - Migdal – Tiberias - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Trijnie - WaarBenJij.nu

29/4/2006 - Migdal – Tiberias

Door: Trijnie

Blijf op de hoogte en volg Trijnie

29 April 2006 | Israel, Jeruzalem

Ik heb vannacht erg slecht geslapen. Duiven die in een nest voor mijn raam zitten en de hele nacht heen en weer schuifelen. Dacht eerst nog dat er een beest in de kast zat! Nou ja, beest, een muis of zo :-). Blaffende honden in de verte en kippen. Moest even terugdenken aan Peru. Ik was om 6.50 uur wakker en uit bed!
Het is shabbat. We redden het niet om naar de devotion time te gaan maar we waren ruim op tijd voor het breakfast. Een heerlijk shabbat breakfast. Earl en Ruth zijn heel vriendelijke gastvrije mensen. Het was natuurlijk even aftasten wie wij en wie zij waren maar het was gezellig. Ze nodigden ons uit om die avond met hun te eten. Afgesproken. Na het ontbijt vertrokken we met Earl en nog een paar mannen die hij in zijn auto meenam om 10.15 uur voor de kerkdienst in de Messiaanse gemeente in Tiberias. We gingen met onze eigen auto omdat we na de dienst die dag een ronde om het meer van Galilea wilden maken.
De dienst begint om 11.00 uur en we zijn erg vroeg aanwezig. Het is al wel een drukte van belang. We krijgen een koptelefoon voor de vertaling van de dienst in het engels. Er wordt in het frans gepreekt, deze wordt vertaald in het Ivriet en Russisch en voor ons in het engels op de koptelefoon. Het begin van de dienst was nogal rommelig omdat de vertaling niet goed werkte via de koptelefoon. Uiteindelijk leverden wij de koptelefoon in en werd de dienst vertaald in het engels en kregen de Russische mensen de vertaling via de koptelefoon. Zo her en der zijn er dan nog mensen die ook nog vertalen… De veelkleurigheid van Gods gemeente is hier wel erg zichtbaar:-). De dienst duurde tot 14.00 uur.
Daarna naar de auto, ik kleedde me om, dan op weg naar de doopplaats in de Jordaan. Het was nog lekker rustig toen we er aan kwamen en we hadden de tijd alles goed in ons op te nemen. Even later stopten er bussen en voor we het weten is het er druk en laten mensen zich dopen in de Jordaan. Toch wel bijzonder om dat zo te zien.
Het is ondertussen erg warm geworden. We moeten daar nog even aan wennen. We vertrekken en rijden verder, richting de kibboets waar Jeroen in 1998 heeft gewerkt. Tel Katzir. Het is er erg stil en verlaten. We komen er midden in de siësta aan, de volunteers slapen of zijn net wakker. Jeroen is verbaasd over wat hij ziet, het ziet er allemaal niet zo verzorgd uit zoals hij het zich herinnert. Jeroen vindt iemand en vraagt hoe het er is om er nu te werken en wat voor werk ze doen maar het zijn Japanners die alleen Japans spreken. Dat schiet dus niet op. We maken een wandeling over het terrein en komen wat later een paar meisjes tegen die wel engels spreken (a little bit). Zij vertellen dat we rustig wat rond mogen lopen en kijken. We maken wat foto’s maar Jeroen heeft toch nog wel wat vragen. Als we teruglopen naar de auto ziet hij iemand op een tractor en loopt daar heen. Hij verneemt dat de struisvogels weg zijn. Dat kon niet meer uit. We zagen ook alleen maar borden met schapen. Maar we mochten rustig een rondje met de auto op en om het terrein maken en alles bekijken. Dat hebben we toen gedaan. De struisvogels waren er niet maar Jeroen heeft ons nog wel kunnen vertellen waar die dan waren en hoe er gewerkt werd.
Er stonden allemaal schuren maar ik weet niet wat daar binnen was. Jeroen heeft wat foto’s gemaakt van de omgeving zoals die nu is om te vergelijken met zijn foto’s van toen. We zijn gestopt bij de bananenplantage. We hadden ze al wel vanaf de weg gezien maar er nog niet in gestaan en dat moest toch nog wel even.
Daarna reden we verder om het meer, tot we bij de ruïnes van Kapernaüm kwamen. Eén van de belangrijkste joodse en christelijke plaatsen uit de Romeinse tijd. Minstens vijf van Jezus’ discipelen kwamen uit Kapernaüm. Op deze plek liggen de overblijfselen van een synagoge uit de 2de eeuw, waarvan wordt gezegd dat deze is gebouwd op het oorspronkelijke Joodse godshuis waar Jezus zou hebben gepreekt. We hebben daar een rondleiding gemaakt. Ik moest wel een sjaaltje om mijn (blote) schouders. Maar die hadden ze daar in voorraad klaar liggen.
Daarna zoeken en vinden we de Mount of Beatitudes (Berg van de Zaligsprekingen). Hij was al gesloten maar als je er rechts omheen reed kwam je op een punt met bijna hetzelfde spectaculaire uitzicht over Galilea en het meer. Hier hield Jezus de Bergrede. Vlakbij ligt Tabga waar Jezus de menigte te eten gaf van enkele broden en vissen (Marcus 6).
Hierna probeerden we nog ergens in het meer (de zee zoals Earl het zegt) te zwemmen, maar dat ging nogal wat kosten p.p.. Overal dezelfde tarieven. Wel te doen als je er een dag gaat doorbrengen maar niet voor een korte zwempartij. Jammer. Daarna nog even een boodschap gehaald, drinken, zoutjes, waterijsjes en daarna naar huis. We zouden die avond eten bij Earl and Ruth. Even na vijven waren we thuis. Lekker relaxen, douchen, enz. en daarna dineren bij de Davies. Het was heerlijk. Draadjesvlees – rijst – boontjes – salade en een heerlijk toetje. Bevroren mango’s!
We drinken nog een kopje koffie/thee en gaan daarna nog even Tiberias in. Er waren genoeg mensen op de straat om er lekker te kunnen rondlopen. We pinnen er (weer) en wandelen over de boulevard. Weer thuisgekomen nog even lekker op ons terras buiten zitten en genieten van alle geluiden en van de heerlijke warmte. Morgen gaan we op naar Jeruzalem!!