28/4/2006 - Tel Aviv --> Migdal – Tiberias - Reisverslag uit Migdal, Israel van Trijnie - WaarBenJij.nu 28/4/2006 - Tel Aviv --> Migdal – Tiberias - Reisverslag uit Migdal, Israel van Trijnie - WaarBenJij.nu

28/4/2006 - Tel Aviv --> Migdal – Tiberias

Door: Trijnie

Blijf op de hoogte en volg Trijnie

28 April 2006 | Israel, Migdal

Best wel lekker geslapen, onze eerste nacht in Israël. Daniël hebben we niet meer gezien. Die is gisteravond met zijn vriendin naar de film gegaan en is bij haar (denk ik) gebleven.
Vanmorgen zijn we eerst Tel Aviv in gelopen, in de buurt waar wij ‘wonen’, en hebben de Mal gevonden die Kerstin ons had gewezen. Maar eerst moest er toch geld gepind worden. ‘t Lukte op het vliegveld niet maar nu hebben we toch echt geld nodig voor onze boodschappen. We vroegen de weg naar een bank of pinapparaat en gelukkig het geld rolde uiteindelijk voor ons uit de muur in Tel Aviv.
Bij de supermarkt aangekomen werden we direct geconfronteerd met strenge controles. Onze tassen werden bij de ingang van de supermarkt gecontroleerd op……….
Ja, dit zijn dingen waar we maar zo snel mogelijk aan moet wennen want het zal wel vaker gaan gebeuren. Het was een moderne supermarkt en we konden voor onze broodjes, water, fruit, enz. goed terecht. Terug naar het appartement aan de Bet Oren en dan de tassen weer in de auto, op weg naar Migdal-Tiberias.
Rijden in Israël..... wegen zoeken. Soms valt het niet mee. Het lijkt of alles goed is bewegwijzerd maar dan ineens stopt de bewegwijzering waar jij heen wilt en zit je ineens op de verkeerde weg. Maar ach, het bleef bij een paar keer kort omrijden. Je bent op vakantie, dus dan is dat niet zo’n groot probleem. De bewegwijzering is in het Ivriet, Arabisch en meestal ook in het Engels (gelukkig). De twee andere talen zijn voor ons niet te lezen. De nr. van de wegen zijn ons houvast.
Onze route van vandaag: Tel Aviv – Herzliya – Netanya (nee Hetty, we hebben hier geen kwark gegeten:-() – Khadera – Caesarea – net voor Tel Dor weg nr. 70 op – Bat Shlomo – Karmel – Yokne’am llit – Beit She’arim – Nazareth – Kfar Kana – Tiberias – Migdal. Een prachtige route.
Onderweg bij de Karmel eruit geweest. We stopten niet op de bekende stop met uitzicht op Haifa. Die richting hebben we gemist, in ieder geval niet gezien. Waar wij stopten bleek pasgeleden een kleine herdenkingsplek ingericht te zijn. Toen we erheen liepen kregen we een korte uitleg van de mensen die er net vandaan kwamen. Ze vroegen wie we waren, waar we vandaan kwamen en gaven toen uitleg over de net ingericht memorial place. Onze eerste stilte plek van de nog zovele die er zouden volgen. Hier hebben we onze broodjes gegeten en een rondje over het terrein gemaakt (zie de foto’s van de Karmel). We kwamen om 18.00 uur aan in Migdal bij het Study Center Galilee. We hadden een heel goede uitleg gekregen van Earl, hoe te rijden vanaf Tiberias en dat lukte in één keer. Ruth keek heel verbaasd toen we voor haar stonden. Ze was helemaal vergeten (wist niet) dat we kwamen en was daarop ook niet voorbereid. (De tweede overnachting en weer niet verwacht…??? Hoe gaat dit verder…..??)
Ze was de week hiervoor ziek geweest en kon eigenlijk geen gasten gebruiken, ze waren volgeboekt. Ze zei: Who are you? You stay here?? Oh, I did not notice it. Ik had gelukkig onze mailcorrespondentie bij me mèt de uitleg hoe te rijden dus moest ze vaststellen dat het haar ontgaan was. Ze vond het erg vervelend allemaal en verontschuldigde zich meerdere malen. Ze hadden gelukkig nog een huis, niet netjes genoeg volgens Ruth, dus ging ze de boel aanvegen en opruimen. We zeiden nog dat het niet nodig was, dat we dat zelf wel konden doen, maar….. We waren al lang blij dat ze nog een ander huis hadden. Ze vertelde dat het verkocht was aan een Zuid Afrikaans echtpaar maar nu nog in hun bezit. Pfff, gelukkig.
De benedenverdieping was een beetje pakhuisachtig maar de bovenverdieping was geweldig.
Twee slaapkamers, badkamer, een mooie kamer met keuken en een heel groot balkon met een prachtig uitzicht over het meer van Galilea! Heerlijk. Nadat we wat gesetteld waren vertelde ze ons waar konden eten. Een Arabisch restaurant in de buurt was wel geopend. Het was vrijdagavond en de Joodse gelegenheden zijn dan allemaal gesloten. Jeroen en ik hebben daar de bekende Petrus vis gegeten en Marjolein nam de shrimps. Daarna hebben we nog heerlijk lang buiten op ons balkon gezeten in een heerlijke rust…. Morgen beginnen Earl en Ruth de dag met een devotion time en ze hebben ons daarvoor uitgenodigd. Om 8.30 uur is er dan breakfast en om 10.15 uur moeten we al richting church die dan om 11.00 uur begint. Oké dan, eerst maar eens lekker slapen. We liggen om 23.00 uur in bed.